Etusivu > Tiedotteet > Suklaan terveysvaikutukset yllättivät - herkkusuiden suosikin flavonoidit marjojen ja hedelmien rinnalla
Suklaan terveysvaikutukset yllättivät – herkkusuiden suosikin flavonoidit marjojen ja hedelmien rinnalla
08.10.2008
Kuuntele radiojuttu (tuotanto: Deski)
Suklaan syömisestä ei tarvitse enää potea huonoa omatuntoa, sillä sen terveysvaikutukset on nyt tieteellisesti todistettu. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän se sisältää sydämelle hyvää tekeviä flavonoideja. Miksi suklaa valittiin tutkimuksen kohteeksi, ja saako sitä syödä nyt estottomasti?
Suklaan on perinteisesti uskottu parantavan sydänsuruja. Uskomuksen vahvistukseksi on myös tieteellistä näyttöä, sillä suklaasta on löydetty mielialaan vaikuttavia aineita.
"Suklaa sisältää teobromiinia, kofeiinia ja muita yhdisteitä, jotka vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin. Välittäjäaineet puolestaan säätelevät mielialaa", kertoo Helsingin yliopiston elintarvikekemian dosentti Marina Heinonen, jolle suklaan vaikutukset ovat tuttuja.
Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimusohjelmassa selvitetään ravinnon vaikutusta terveyteen. Esimerkiksi flavonoideja sisältävien ruokien, kuten suklaan, uskotaan parantavan sydänterveyttä.
"Olemme olleet hyvin kiinnostuneita esimerkiksi sipulista, omenasta, marjoista, punaviinistä ja teestä. Nyt suklaa on tuore ja kiinnostava tutkimuksen kohde. Sitä on tutkittu Suomessa vähän ennenkin, ja Kuopion yliopistossa tehdyssä väitöskirjassa todettiin tumman suklaan vaikuttavan edullisesti kolesteroliarvoihin."
Suklaa hyväksi verisuonille
Suklaan sisältämät flavonoidit ovat kasvikunnan puolustajayhdisteitä, joita kasvit kehittävät suojellakseen itseään kasviksia syöviä eläimiä vastaan. Flavonoideja on kaakaopavuissa ja siten etenkin tummassa suklaassa, joka voidaan yhdistää sydämen ja verisuonten hyvinvointiin.
"Suklaatutkimuksessa on mitattu verisuonten virtaavuutta. Koehenkilöiden avulla on todettu että kun ihminen syö suklaata, virtaavuus paranee, ja siten verisuonet laajenevat", Heinonen sanoo.
Flavonoideja sisältävien elintarvikkeiden vaikutuksista sydän- ja verisuoniterveyteen on juuri julkaistu laaja analyysi. Englantilaisten tutkijoiden kokoamaa julkaisua varten käytiin läpi 133 eri puolilla maailmaa tehtyä tutkimusta, jotka käsittelivät flavonoideja.
"Olisimme mielellämme nähneet, että marjat, sipulit, ja omenat olisivat nousseet tutkimuksessa esille. Tuloksissa osoitettiin kuitenkin, että suklaan ja soijan sisältämät flavonoidit ovat merkityksellisiä terveyden kannalta."
Tumma suklaa hyvä, vaalea paha?
Vaikka suklaan terveydelliset vaikutukset onkin todettu tieteellisesti, sitä ei kuitenkaan kannata ryhtyä popsimaan estottomasti. Elintarvikekemian dosentti Marina Heinonen muistuttaa, että terveydelle positiiviset vaikutukset löytyvät nimenomaan tummasta eivätkä vaaleasta suklaasta.
"Suklaata ei kannata noin vain ryhtyä syömään uskoen sen parantavan terveyttä. Näissä tutkimuksissa on vertailtu eroja tumman ja vaalean suklaan välillä, eli kaakaon merkitys on korostunut. Pitää muistaa myös se, että suklaa sisältää 40 prosenttia rasvaa ja aika paljon sokeria."
Ravinnosta tuotetaan jatkuvasti uutta tutkimustietoa, joka on myös tavallisen kansalaisen saatavilla monesta lähteestä. Hakusanoja käyttämällä tietoa saa helposti.
"Internetissä luotettavia lähteitä ovat viranomaistahojen kuten Kansanterveyslaitoksen ylläpitämät sivut tai esimerkiksi Finfoodin sivusto. Tietoa löytyy myös ajankohtaisista tapahtumista, esimerkiksi terveysalan messuilta, jotka järjestetään lokakuussa Helsingissä."
Terveys + hyvä olo –messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10. – 12.10.2008. Suomen Akatemia Ravitsemus, elintarvikkeet ja terveys –tutkimusohjelma on esillä Suomen Akatemian messuosastolla 6 d 15, jossa yleisö saa tutkittua tietoa terveydestä, ravitsemuksesta ja elintarvikkeista. Elintarvikekemian dosentti Marina Heinonen puhuu suklaan flavonoidien terveellisyydestä messuosastolla perjantaina 10.10. klo 10-12.
Teksti: Deski